P0401 – Opis naprawy błędu



Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Kod usterki
P0401
Lokalizacja usterki
Kod błędu P0401 oznacza że „wykryto niewystarczający przepływ recyrkulacji spalin „A””. Często w oprogramowaniu skanera OBD-2 nazwa może mieć angielską pisownię „Exhaust Gas Recirculation (EGR) „A” Flow Insufficient Detected”.
Prawdopodobne przyczyny
  • Czujnik DPFE (różnicowego ciśnieniowego sprzężenia zwrotnego EGR) jest uszkodzony i należy go wymienić.
  • Rura recyrkulacji spalin jest zatkana, najprawdopodobniej z powodu zanieczyszczenia.
  • Uszkodzony jest zawór recyrkulacji spalin.
  • Z powodu braku podciśnienia zawór recyrkulacji spalin nie może się otworzyć.
  • Czujnik temperatury w układzie recyrkulacji spalin nie rejestruje zmiany temperatury, gdy zawór recyrkulacji spalin jest otwarty.

Błąd P0401 oznacza problem z układem recyrkulacji spalin (EGR) w silniku. Możliwe przyczyny tego błędu to:

  • Zatkany lub uszkodzony zawór EGR – jeśli zawór jest zatkany lub uszkodzony, to może to uniemożliwić prawidłową recyrkulację spalin i powodować błąd P0401.
  • Zatkany kanał EGR – jeśli kanał EGR jest zatkany, to może to uniemożliwić prawidłową recyrkulację spalin i powodować błąd P0401.
  • Uszkodzony czujnik położenia zaworu EGR – jeśli czujnik jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo, to może to powodować błąd P0401
  • Uszkodzenie okablowania czujnika – jeśli przewody lub kostki połączeniowe czujnika są uszkodzone lub zanieczyszczone, to może to uniemożliwić prawidłowy przepływ sygnału z czujnika do komputera silnika.
  • Uszkodzony komputer silnika – w rzadkich przypadkach błąd P0401 może być spowodowany uszkodzeniem samego komputera silnika.

Aby dokładnie określić przyczynę błędu, konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej samochodu.


Błąd P0401 oznacza problem z elektrycznym zaworem recyrkulacji spalin (EGR) w silniku samochodu. Aby naprawić ten błąd, należy najpierw sprawdzić sam zawór EGR, czy jest on czysty i dobrze podłączony. Jeśli zawór jest zanieczyszczony, należy go wyczyścić. Jeśli zawór jest uszkodzony, trzeba go wymienić.

Należy również sprawdzić czy przewody doprowadzające spaliny do zaworu EGR są czyste i dobrze podłączone. Jeśli przewody są zanieczyszczone lub uszkodzone, trzeba je wymienić.

Należy również sprawdzić, czy układ recyrkulacji spalin jest szczelny oraz czy nie ma problemów z innymi elementami takimi jak czujnik położenia wałka rozrządu, czujnik położenia przepustnicy czy moduł zapłonowy

Jak naprawić ten kod błędu?

Zacznij od sprawdzenia „Możliwych przyczyn” wymienionych powyżej. Wzrokowo sprawdź odpowiednią wiązkę przewodów i złącza. Sprawdź, czy nie ma uszkodzonych elementów i poszukaj złamanych, wygiętych, wypchniętych lub skorodowanych styków złącza. Sprawdź dokręcenie klem akumulatora, niekiedy anomalie ładowania powodują generowanie fałszywych błędów różnych sterowników w aucie, sprawdź czy ładowanie akumulatora podczas pracy silnika mieści się w zakresie 13-15V
Błąd występuje w takich modelach aut jak Abarth Vw Acura Alfa Romeo Alpine Aston Martin Audi Austin Bentley Bmw Buick Cadillac Chevrolet Chrysler Citroen Cupra Dacia Daewoo Daewoo / Fso Daihatsu Dodge Ds Eagle Ferrari Fiat Ford Fsm Fso Gmc Honda Hummer Hyundai Infiniti Innocenti Isuzu Iveco Jaguar Jeep Jmc Kia Lada Lamborghini Lancia Land Rover Lexus Lincoln Lotus Lti Maruti Maserati Mazda Mercedes-benz Mercury Mg Mini Bmw Mitsubishi Moskwicz Nissan Oldsmobile Oltcit Opel Peugeot Plymouth Pontiac Porsche Ram Renault Rolls-royce Rover Saab Saturn Scion Seat Skoda Smart Ssang Yong Subaru Suzuki Talbot Tata Tesla Toyota Trabant Uaz Volkswagen Volvo Wartburg Yugo