P0016 – Opis naprawy błędu
Kod usterki |
---|
P0016 |
Lokalizacja usterki |
P0016 – Czujnik położenia wału korbowego – korelacja położenia wałka rozrządu, bank 1, czujnik „ A ” |
Prawdopodobne przyczyny |
|
P0016 Znaczenie
Czujnik położenia wału korbowego (CKP) to generator z magnesami trwałymi, znany jako czujnik zmiennej reluktancji. Pole magnetyczne czujnika jest zmieniane przez koło oporowe zamontowane na wale korbowym, które ma siedem obrobionych szczelin, z których 6 jest równomiernie rozmieszczonych co 60 stopni. Siódma szczelina jest oddalona o 10 stopni za jedną z szczelin 60 stopni. Czujnik CKP wytwarza siedem impulsów na każdy obrót wału korbowego. Impuls ze szczeliny 10 stopni nazywany jest impulsem synchronizacji. Impuls synchronizacyjny służy do synchronizacji sekwencji wyzwalania cewki z położeniem wału korbowego. Czujnik CKP jest podłączony do modułu sterującego zespołem napędowym (PCM) przez obwód sygnałowy i obwód niskiego napięcia odniesienia.
Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) jest wyzwalany przez karbowane koło oporowe wbudowane w koło zębate wałka rozrządu wydechu. Czujnik CMP generuje 6 impulsów sygnału na każdy obrót wałka rozrządu. Każde wycięcie lub element koła oporowego ma inny rozmiar w celu indywidualnej identyfikacji cylindra. Oznacza to, że sygnały CMP i położenia wału korbowego (CKP) są kodowane z szerokością impulsu, aby umożliwić modułowi PCM ciągłe monitorowanie ich zależności. Zależność ta służy do określania położenia siłownika wałka rozrządu i kontrolowania jego fazowania na prawidłową wartość. PCM wykorzystuje również ten sygnał do identyfikacji suwu sprężania każdego cylindra oraz do sekwencyjnego wtrysku paliwa. Czujnik CMP jest podłączony do PCM za pomocą obwodu 12 V, niskiego napięcia odniesienia i sygnału.