P0016 – Opis naprawy błędu



Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Kod usterki
P0016
Lokalizacja usterki

P0016 – Czujnik położenia wału korbowego – korelacja położenia wałka rozrządu, bank 1, czujnik „ A ”

Prawdopodobne przyczyny
  • Pasek rozrządu może być zużyty, powodując przeskakiwanie 
  • Niewłaściwe ustawienie paska rozrządu.
  • Być może pierścień wałka rozrządu ślizga się.
  • Czujnik położenia wału korbowego (CPK) może być uszkodzony.
  • Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) może być uszkodzony.
  • Wadliwa krzywka lub czujnik wału korbowego
  • Problem w systemie VVT
  • PCM jest uszkodzony
  • Mechaniczna usterka rozrządu
  • Zablokowany przepływ oleju
  • Niski poziom oleju

P0016 Znaczenie

Czujnik położenia wału korbowego (CKP) to generator z magnesami trwałymi, znany jako czujnik zmiennej reluktancji. Pole magnetyczne czujnika jest zmieniane przez koło oporowe zamontowane na wale korbowym, które ma siedem obrobionych szczelin, z których 6 jest równomiernie rozmieszczonych co 60 stopni. Siódma szczelina jest oddalona o 10 stopni za jedną z szczelin 60 stopni. Czujnik CKP wytwarza siedem impulsów na każdy obrót wału korbowego. Impuls ze szczeliny 10 stopni nazywany jest impulsem synchronizacji. Impuls synchronizacyjny służy do synchronizacji sekwencji wyzwalania cewki z położeniem wału korbowego. Czujnik CKP jest podłączony do modułu sterującego zespołem napędowym (PCM) przez obwód sygnałowy i obwód niskiego napięcia odniesienia.
Czujnik położenia wałka rozrządu (CMP) jest wyzwalany przez karbowane koło oporowe wbudowane w koło zębate wałka rozrządu wydechu. Czujnik CMP generuje 6 impulsów sygnału na każdy obrót wałka rozrządu. Każde wycięcie lub element koła oporowego ma inny rozmiar w celu indywidualnej identyfikacji cylindra. Oznacza to, że sygnały CMP i położenia wału korbowego (CKP) są kodowane z szerokością impulsu, aby umożliwić modułowi PCM ciągłe monitorowanie ich zależności. Zależność ta służy do określania położenia siłownika wałka rozrządu i kontrolowania jego fazowania na prawidłową wartość. PCM wykorzystuje również ten sygnał do identyfikacji suwu sprężania każdego cylindra oraz do sekwencyjnego wtrysku paliwa. Czujnik CMP jest podłączony do PCM za pomocą obwodu 12 V, niskiego napięcia odniesienia i sygnału.

Jak naprawić ten kod błędu?

Zacznij od sprawdzenia „Możliwych przyczyn” wymienionych powyżej. Wzrokowo sprawdź odpowiednią wiązkę przewodów i złącza. Sprawdź, czy nie ma uszkodzonych elementów i poszukaj złamanych, wygiętych, wypchniętych lub skorodowanych styków złącza. Sprawdź dokręcenie klem akumulatora, niekiedy anomalie ładowania powodują generowanie fałszywych błędów różnych sterowników w aucie, sprawdź czy ładowanie akumulatora podczas pracy silnika mieści się w zakresie 13-15V
Błąd występuje w takich modelach aut jak Abarth Vw Acura Alfa Romeo Alpine Aston Martin Audi Austin Bentley Bmw Buick Cadillac Chevrolet Chrysler Citroen Cupra Dacia Daewoo Daewoo / Fso Daihatsu Dodge Ds Eagle Ferrari Fiat Ford Fsm Fso Gmc Honda Hummer Hyundai Infiniti Innocenti Isuzu Iveco Jaguar Jeep Jmc Kia Lada Lamborghini Lancia Land Rover Lexus Lincoln Lotus Lti Maruti Maserati Mazda Mercedes-benz Mercury Mg Mini Bmw Mitsubishi Moskwicz Nissan Oldsmobile Oltcit Opel Peugeot Plymouth Pontiac Porsche Ram Renault Rolls-royce Rover Saab Saturn Scion Seat Skoda Smart Ssang Yong Subaru Suzuki Talbot Tata Tesla Toyota Trabant Uaz Volkswagen Volvo Wartburg Yugo